لباس یکبارمصرف بیمار 

یکی از محصولات تولیدی در گروه تولیدی تنپوش لباس یکبارمصرف بیمار می باشد . گروه تولیدی تن پوش با قدرت و مهارت بسیار بالا در زمینه ی تهیه ی لباس یکبار مصرف بیمارستانی برای بیماران عزیز سالیان بسیار زیادی است که توانسه خود را در این عرصه به نمایش و پسند صاحب نظران مربوطه بگذارد.

– جنس البسه یکبار مصرف بیمارستانی

پارچه اسپان باند سه لایه معمول ترین پارچه مورد استفاده جهت تولید البسه یکبار مصرف بیمارستانی ( لباس یکبارمصرف بیمار   ) می باشد که در اینجا توصیفی کوتاه با زبانی ساده ارائه خواهد شد تا کمی با طریقه تولید این پارچه آشنا شویم .پارچه اسپان باند با نام های دیگر نظیر یکبار مصرف – بی بافت – نبافته – لایه سوزنی و … نیز شناخته شده است ولی پارچه اسپان باند بهداشتی یا بیمارستانی در اصل یک زیر مجموعه از دنیای بزرگ منسوجات نبافته می باشد .در فناوری تولید منسوجات نبافته دیگرخبری از تارو پود نیست و الیاف به صورت منظم یا نامنظم با اصطحکاک یا اتصال یا چسبندگی در کنار هم قرار می گیرند .

پارچه بی بافت یا نبافته طبق استاندارد ISO9002در سال ۱۹۱۸ و نیز استاندارد EN39092 چنین تعریف شده است :

لایه ای تولید شده یا شبکه الیافی که بصورت منظم یا نامنظم و با استفاده از روش مکانیکی – حرارتی – شیمیایی در کنار هم قرار می گیرند و بوسیله نخهای فلامنت پرزگذاری می شوند و می توانند طراحی سوزنی و یا غیر سوزنی داشته باشند . لازم به ذکر است الیاف استفاده شده در فناوری تولید این نوع منسوج می تواند الیاف طبیعی یا مصنوعی باشد .

مواد اصلی استفاده شده از منسوجات بی بافت مورد استفاده در البسه یکبار مصرف بیمارستانی پلی پروپیلنp-p) ) میباشد ولی اسپان پروپیلن تنها اسپان باند تولید شده نمی باشد و این خانواده دارای زیر مجموعه های دیگری مانند :

اسپان پلی استر
اسپان پلی اتیلن
اسپبان پلی اورتان
اسپان ویون

محصولات بی بافت در موارد مختلف قابل استفاده می باشد از تولید پوشک گرفته تا صنایع دفاعی و جنگی واستحکام سطح زیرین آسفالت خیابانها .همان گونه که ذکر شد پارچه اسپان به صورت لایه ای نیز تولید می شود که هر لایه تولید شده را با حرف S نشان می دهند . پارچه استفاده شده در تولید البسه یکبار مصرف بیمارستانی معمولا سه لایه (SSS) یا چهار لایه (SMS) می باشد در پارچه (SSS)پارچه وسطی از جنس ملت بلون می باشد که دارای ساختاری نفوذ ناپذیر است و در پارچه (SMS)علاوه بر خصوصیات پارچه (SSS) شاهد عدم نفوذ باکتری و ویروس می باشیم که گزینه بسیار مناسب جهت تولید ماسک و لباس جراحی می باشد .

البته لازم به ذکر است این نوع پارچه در انواع :

آب درست
آب گریز
ضدآبی
آنتی باکتریال
آنتی یووی
لطیف
ضدحریق
ضد تنفس و….
قابل تولید است که فرآیند تولید در صحبت ما نمی گنجد .

می توان اینگونه جمع بندی کرد که ما در زندگی روزانه خود شدیدا با محصولات نبافته روبرو هستیم که یک بخش کوچک آن البسه یکبار مصرف بیمارستانی می باشد و لزوم استفاده از البسه یکبار مصرف در بیمارستان با توجه به فناوری تولید و استفاده از مواد پتروشیمی قیمت منسوجات یکبار مصرف بیمارستانی ( لباس یکبار مصرف بیمار   ) مناسب تر از گزینه جایگزینی آن یعنی البسه چند بار مصرف بیمارستانی  ( لباس یکبار مصرف بیمار   )  ( البسه قابل شستشو ) می باشد . همچنین با حذف قسمت رختشورخانه بیمارستان هزینه ها مجددا تعدیل می گردد . البته گزینه قیمت و صرفه اقتصادی تنها مزیت استفاده از البسه یکبار مصرف در بیمارستان ها نیست چراکه خاصیت ضدویروس و ضد باکتری این مجموعه منسوجات اهمیت بیشتری برای بیمار به همراه خواهد د اشت .
لازم به یادآوری هست همانطور که از نام این محصول پیداست این لباس برای هر بیمار بصورت اختصاصی استفاده می شود و پس از آن دور انداخته می شود که این خود باعث افزایش بهداشت فردی و محیطی در بیمارستان می شود .

– انواع البسه یکبار مصرف بیمارستانی

این نوع پارچه در گرماژ و رنگ و عرض های مختلف تولید می شود که در زیر پاره ای توضیحات داده خواهد شد .

گرماژ:

این نوع پارچه از گرماژ ۱۵ الی ۱۲۰ گرم قابل تولید است ( منظور از گرماژ وزن یک مترمربع پارچه مورد نظر می باشد ) که گرماژ مورد استفاده در تولید البسه یکبار مصرف بیمارستانی بین ۲۰ تا ۵۰ گرم می باشد . گرماژهای پایین جهت تولید ملحفه و روبالشتی یکبار مصرف و گرماژهای بالاتر جهت تولید البسه یکبار مصرف مورد توجه قرار دارند .
البته لازم به ذکر است گرماژ ۳۸ محبوب ترین گرماژ در تولید البسه بیمارستانی یکبار مصرف می باشد .

رنگ :

رنگ معمول مورد استفاده در تولید البسه یکبار مصرف بیمارستانی آبی و صورتی می باشد . رنگ آبی از نظر روانشناسی حس آرامش و امنیت به بیمار منتقل می کند و رنگ صورتی نیز باعث شادابی و رفع خستگی روحی بیمار می شود .لازم به ذکر است رنگ سفید بسیار در تولید ملحفه و روبالشتی یکبار مصرف پرطرفدار است چراکه کوچکترین کثیفی را به صورت کامل نشان می دهد و مقدمه تعویض ملحفه یا روبالشتی مورد نظر را فراهم می کند .

سایر محصولات یکبار مصرف گروه تولیدی تنپوش شامل : گان و کلاه و شلوار در گرماژ و رنگهای مختلف – گان تک بیمار در انواع و رنگهای مختلف – ملحفه کش دار در ابعاد مختلف و انواع مختلف  – ملحفه ساده – روبالشتی در ابعاد و گرماژ مختلف – ست سه تیکه ملحفه – ست غیر استریل کلونوسکوپی – ست غیراستریل MRI –  ست غیراستریل تصویر برداری – کاور کفش زخیم و نازک – ست غیر استریل اندوسکوپی می باشد.